כמה משלמים עבור טיפול או יעוץ זוגי במגזר הדתי והחרדי

כמה משלמים עבור טיפול או יעוץ זוגי במגזר הדתי והחרדי

מהו המחיר הממוצע לטיפול/יעוץ נישואין במגזר הדתי והחרדי? ומהיכן נובע הקושי המנטלי לשלם עבור יעוץ או טיפול זוגי במגזר הדתי והחרדי?

עד כמה שהדבר נשמע מוזר, הנושא של המחיר הכספי עבור תהליך של יעוץ או טיפול זוגי בפרט בציבור הדתי והחרדי, יש לו השפעה מכרעת בהחלטה של בני הזוג, האם לפנות ליועץ זוגי, או לוותר. כש'לוותר' זה אומר ברוב המקרים, להמשיך לסבול בקשר הזוגי באופן יומיומי, סבל לעיתים קשה מנשוא. או במקביל להמשיך חיי בדידות בתוך מערכת הנישואין בדידות קשה ומעיקה. כבר התורה העידה "לא טוב היות האדם לבדו…" חיי בדידות בפרט בתוך קשר נישואין שאינו ממומש הלכה למעשה, הם בלתי נסבלים. ומשכך, הם מביאים את בני הזוג לחולי נפשי ופיזי.

טיפול וייעוץ נישואין חינם במגזר הדתי והחרדי

בקרב כל אנשי המקצוע בתחום הטיפולי. יש תמימות דעים. בכך, שנכון עבור המטופל עצמו, לשלם על פגישות הטיפול שלו. למעשה, כבר חז"ל קבעו את זה בגמרא. "אסיא דמגן, מגן שוויא" (תרגום מארמית = רפואת חינם, שווה חינם!) חשוב מאד לציין. כי לא כפי שנדמה לנו, שזו התייחסות לרופא או למטפל, שכאשר הוא לא מתוגמל על השקעתו. הרי שהוא ייעשה אותה כלאחר יד, בזלזול, בחוסר אכפתיות. ממש לא! גם אם הרופא או המטפל, ייעשו את עבודתם נאמנה, ולו כדי לא לחבל בשמם הטוב והמוצלח. עדיין כלפי המטופל. ככל והוא לא השקיע עבור הרפואה שלו. היא לא תצליח. בפרט בטיפולים על הציר האמוציונלי ודפוסי ההתנהגות. משום שחלק אינטגרלי, מהמחויבות הטיפולית. שהיא שקובעת בסופו של דבר, את רמת השינוי לטובה. זה ההכרה אצל בני הזוג, שהם משלמים עבור תהליך הייעוץ. זה בעיקר מה שיהפוך את בני הזוג, למחויבים במידה רבה, לתהליך הייעוצי או הטיפולי.

אצל הציבור הדתי או החרדי, יש לכאורה אלטרנטיבה לטיפול או ייעוץ נישואין מקצועי שכרוך בתשלום. והוא, ללכת לרב. או לרבנית. לא מעט רבני קהילות ורבנייותיהם. עוסקים לעת מצוא ב"שלום בית". אמנם, בעבר זה בעיקר התבטא, בהטפת מוסר לבני הזוג. בציטוטים מדברי חז"ל. בשבח מידת הוותרנות, ועוד כהנה, מהגורן ומהיקב של בעלי המוסר. שביחס לדורות הקודמים, שלא היה אצלם כל לגיטימציה לביטוי רגשי מכל סוג שהוא. זה היה לעיתים 'עובד'. אבל בדורות שלנו. שגם הגברים וכמובן הנשים, משוועים להכלה רגשית, ובכלל לביטויים רגשיים מסוגים שונים, הניסיון מוכיח שהטפות מוסריות, אינן מהוות תחליף לנפשות החסרות, כל עוד לא יודעים למלא אותן. ובשביל זה קיימים אנשי מקצוע בתחום. אבל לאחרונה, בעיקר אצל רבנים מהדור הצעיר יותר. שהם למדו או קראו, חומרים מקצועיים בתחום בריאות הנפש. והחשיבות של האיזון הרגשי בנפש האדם. או האזינו להרצאות שרצות, בכל מדיה אפשרית, על החשיבות של התקשורת הרגשית בין בני הזוג. הרי שאצלם, ניתן לשמוע גם אמירות מקצועיות, שיש בהן התייחסות גם לפן הרגשי והנפשי, של בני הזוג. ועדיין, כל עוד האמירות הללו, אינן בקונטקסט הטיפולי. תוך אבחון מקיף של צרכי הליבה הנפשיים, של יחידת הזוג הרלוונטית. אין בהם כדי לחולל מפנה שאנו קוראים לו, 'מדרגה שנייה'. כלומר מפנה מהותי, ולא קוסמטי מהשפה ולחוץ. לכן בני זוג דתי או חרדי, שיבואו לרב או לרבנית מהסוג האחרון. ויקבלו תובנות כאלו ואחרות. ויילכו כלעומת שבאו, מבלי לשלם על זמנו והשקעתו, של הרב או הרבנית. יהיה זה בבחינת "מגן שוויא" כלומר, רפואת ששווה חינם. ואני שם בצד כרגע, את העדר המקצועיות של הרב או הרבנית. ואני מתייחס רק לחוסר התשלום, של בני הזוג. בכך די שלא יהיה כאן תהליך. כי אין מחויבות ללא השקעה. מה שכן יהיה, זה הרגעה נקודתית, בביתו המרגיע של הרב, או בחיוכה העמוק של הרבנית. וככל שאין תהליך. אין שינוי מהותי בדפוסי ההתנהגות של בני הזוג.

מהיכן נובע הקושי לשלם עבור יעוץ או טיפול זוגי במגזר הדתי והחרדי

התייחסות לכסף, היא מורכבת מאד. ומעוררת אמוציות רבות ומגוונות, אצל כמעט כל אחד מאיתנו. העלות הכספית על תהליך מתמשך שאינו חד פעמי, מביא אצל בני זוג רבים קונפליקטים פנימיים. "האם זה יהיה שווה את ההשקעה"? "האם זו תהיה השקעה מוצלחת? או מפח נפש. ואז הכסף הלך…" "האם נצליח לשרוד את העלות החודשית של הפגישות"? ועוד כהנה. זה נובע בין היתר, מכך שלכסף יש ערך של קדושה. אצל רבים מאיתנו. וקשה מאד להחליף אותו, בדבר שאין לו תמורה מיידית. כאן ועכשיו.

בנוסף, בפרט אצל הציבור הדתי והחרדי. שגדלים מיום היוולדם על אלטרואיזם (= התנדבותיות) וגדלו על סיפורי אהרן הכהן, שהיה המטפל הזוגי הראשון. שוודאי עשה זאת ללא כל קבלת תמורה. וכמו שכאשר יש שאלה הלכתית, הולכים אל הרב. ולא יעלה על הדעת שהרב יבקש תמורה כספית, על תשובתו. כך בני זוג רבים, בציבורים האלו. עושים גזירה שווה. ביחס לייעוץ נישואין. כי 'נישואין' זה נתפס כאוטוריטה 'הלכתית'. וכאשר יש קשיים באתגר הנישואין, הרי ש'רב הנישואין' שהוא היועץ או המטפל, אמור לתת לכך מענה בחינם כמובן. ומכאן הקושי הראשוני, לשלם על פגישות של ייעוץ או טיפול בתחום הנישואין.

רמת המחירים בייעוץ נישואין במגזר הדתי והחרדי

במגזר הפרטי, המחיר נע בין 250 ₪ עד 450 ₪ למפגש אחד. שזמנו בממוצע כשעה ורבע פלוס. שלא כמו בפגישות טיפוליות בפסיכותרפיה, שהזמן המוקצב לפגישה עומד על כ-45 דקות. מה שצריך לזכור כמובן, שלעומת מפגש טיפולי אינדווידואלי פסיכותרפי, שבו יושב מטפל ומטופל. הרי שבייעוץ או טיפול זוגי, לרוב, שני בני הזוג נוכחים. ומכאן שאובייקטיבית יש לתת זמן רב יותר.

כמו בכל תחום, גם בתחום ייעוץ נישואין. ישנם כאלה שמתמקחים על המחיר, בתחילת התהליך. וכמו בכל תחום, ישנם יועצים/מטפלים שמשתפים פעולה עם המיקוח. וישנם כאלה שלא. ישנן גישות פסיכולוגיות שונות, ביחס להתמקחות מטפל מטופל על העלות הכספית. הגישות הקלאסיות, רואות בזה חבלה, בקשר הטיפולי. ובתהליך הטיפולי. שבנוי בין השאר, על גבולות ברורים וביטחון. ויש גישות ש'מקילות' יותר, אך ברגע שנקבע המחיר בתחילת התהליך, לא יעלה על הדעת מבחינה טיפולית, להתמקח שוב ושוב.

מה שחשוב להדגיש. כי אין כל קשר בין העלות שלוקח יועץ או מטפל, למפגש. לבין היכולת המקצועית שלו, או לרמת הידע שלו, או למיומנות שלו ליצור קשר טיפולי, עם בני הזוג. מה גם, שהעלות למפגש, נגזרת מנתונים אוביקטביים שונים. כמו עלות שכירות הקליניקה, ועוד.

יש אפשרות לכאורה לתהליך של ייעוץ ללא תשלום. אצל סטאז'רים, בלימודי ייעוץ בתחומי נישואין ומשפחה. אך יש בזה הימור לא קטן. משום שהניסיון מוכיח שכאשר בני זוג שמתאכזבים במידה רבה, מתהליך של ייעוץ או טיפול, בתחום הנישואין. הם יאבדו את התקווה. ואת האימון. והם יתקשו לגייס משאבים שוב, ולהחליף את המטפל. ולעיתים יסיקו מסקנות, שאין דרך לשקם את חיי הנישואין שלהם.

כסף על טיפול או ייעוץ זוגי

כאשר בני זוג, בוחנים תהליך של ייעוץ זוגי, ולנושא התשלום עבור התהליך, יש חשיבות מכרעת, אם ללכת או לא. תמיד נכון וכדאי לבחון את הדילמה הזו, מול האלטרנטיבה. ולבחון מה גרוע יותר. האם הנצחת המצב הקיים, הוא סביל יותר מהתמודדות עם האי נעימות. או הקושי, של התשלום. או שעדיף להתמודד עם התשלום. על תהליך משמעותי, שיש לו סיכוי טוב לחולל מפנה בהדרגה, בקשר הזוגי בין בני הזוג. תמיד חובה לזכור. שהליכה לאפיק של פרידה. כלומר, גירושין. מבחינה כספית הוא שבר בל יתואר. גם אצל בני זוג אמידים. ניהול תיק גירושין אצל עו"ד, כרוך בשכר טרחה של כ-30,000 ₪ וצפונה. שלא לדבר על ההוצאות הבלתי נדלות שכרוכים בגירושין. שזה מדור חלופי, תשלום מזונות ועוד. כך שאם מדברים על כסף, זה לא ממש 'עסקי' להתגרש. כך שבמבחן האלטרנטיבה. עלות הטיפול או הייעוץ הזוגי, הוא המחיר הקטן ביותר, עבור התמורה הגדולה ביותר, לשקם את חיי הזוגיות, כמובן רק כאשר שני בני הזוג חפצים בכך. ובעצם, הייעוץ הוא 'השקעה בזוגיות' לא פחות מיציאה לחופשה, או בילוי זוגי.

כדאי לציין, כי בכל תהליך של יעוץ או טיפול מקצועי, חל מפנה לטובה כבר לאחר המפגשים הראשונים. על פי הדיווח של רוב מכריע של הזוגות. כך שהתמורה לא מתמהמהת לבוא.

ראובן ברכץ, יועץ זוגי מוסמך